Een canonical tag (of rel=canonical tag) is een manier om zoekmachines te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina. Zo kunt u laten zien welke URL u in de zoekmachines wilt zien. Door de canonical tag goed te gebruiken kan zogenoemde duplicate content voorkomen worden.

Op veel websites zijn pagina’s vanuit meerdere URLs te bereiken. Dit kan een verkeerde instelling zijn van de server, technisch probleem met de website of vanuit externe websites die naar u linken.

Dubbele URLs kunnen op vele verschillende manieren bestaan.

  • https://www.example.com/ (origineel)
  • http://www.example.com/ (geen HTTPS)
  • https://example.com (zonder ‘www’)
  • http://www.example.com/index.php
  • http://www.example.com?ref=twitter (URL parameters)

 

 rel=canonical

Wij zien dit als dezelfde “homepagina” maar voor Google zijn dit allemaal verschillende URLs. Dit verminderd de kwaliteit van de pagina omdat er niet duidelijk is welke pagina er meer relevant is voor een bepaald onderwerp. Met een canonical tag kan er gezegd worden welke van deze URL het origineel is en welke enkel een kopie.

De rel=canonical tag wordt in de broncode van een website geplaatst.

Moet elke pagina een canonical tag hebben?

Om problemen te voorkomen is het aanbevolen om op elke pagina een rel=”canonical” tag te plaatsen. Misschien is dit wegens tijdgebrek niet altijd mogelijk op zijn minst zou ik dan aanbevelen om op de homepagina een canonical tag te plaatsen. Deze pagina wordt  namelijk vaak op vele manieren gelinkt.

Veelgemaakte fouten met canonical tags

De canonical tag is erg krachtig. Bij verkeerd gebruik kan dit erg schadelijk zijn voor uw website. Let goed op de volgende punten bij het plaatsen van een rel=canonical link.

  • Gebruik geen relatieve links voor canonical tags. Veel websites gebruiken relatieve links in de structuur. Dit is qua bouw makkelijk maar juist met canonical tags wilt u aangeven wat de gewenste structuur is (wel of geen www, https, sluitende slash, etc). Het beste is dan ook om een absolute URL te gebruiken.
  • Zorg dat de link naar de canonical pagina werkt en geindexeerd kan worden door zoekmachines (geen noindex, geblokkeerd door /robots.txt, etc).
  • Zoekmachines kunnen de canonical tags negeren als ze denken dat het fout is: ze behandelen het als een verzoek.

 

Praten over canonical tags en duplicate content kan al snel technisch worden. Hopelijk heeft met dit artikel wat kunnen leren!

Wilt u een nieuw project starten of een vrijblijvend oriƫnterend gesprek?
Uw gegevens
Contact info
vraag of opmerking
Velden met een * zijn verplicht