Martijn
SEO

Wordpress SEO checklist

U heeft een nieuwe website laten maken en bent klaar om uw nieuwe website live te zetten? U weet natuurlijk al dat een zoekmachine geoptimaliseerde website belangrijk is en hier is rekening mee gehouden met de ontwikkeling. Toch is het mogelijk dat u wat over het hoofd heeft gezien! Loop daarom deze handige WordPress SEO checklist door voordat u uw website lanceert.

Zoals een goede checklist beaamd is hier - bewust - gekozen voor een korte lijst van slechts 18 onderdelen. Dit is geen complete WordPress zoekmachine optimalisatie gids maar een lijst die snel kan doorlopen worden voor het live zetten van een nieuwe WordPress site. Less is more.

Scroll door de diverse onderdelen en zet een 'check' als dit goed is uitgevoerd. Is iets niet helemaal duidelijk? Lees dan dieper in op dit onderwerp.

✔️ Wordt de 'www' versie correct doorgestuurd?

Voor een zoekmachine is de pagina 'https://www.example.com' anders dan een pagina op 'https://example.com'. Dit zijn namelijk twee verschillende adressen (met en zonder ‘www’). Ondanks dat een gebruiker dezelfde pagina krijgt te zien is een dubbele URL verwarrend voor een zoekmachine.

Het is daarom belangrijk om één URL te kiezen. Veel websites kiezen ervoor om 'WWW' in de URL te laten terwijl andere de voorkeur hebben dit weg te laten zodat de URL korter is. Voor SEO maakt dit niet uit, zo lang de andere versie maar automatisch doorlinkt en consistent wordt gebruikt. Dit instellen in WordPress is het makkelijkst via een kleine aanpassing aan het .htaccess bestand.

Samengevat: Kies voor URLs met of zonder 'www' toevoeging en zorg ervoor dat de overige URL automatisch doorgestuurd wordt met een 301 redirect.

✔️ Zijn de URLs zoekmachine vriendelijk?

Voor zowel gebruikers als zoekmachines moet een URL 'vriendelijk' zijn. Bij een URL die enkel bestaat uit een reeks database nummers kan niemand zien waar de pagina over gaat. URLs zijn bovendien een (kleine) ranking factor. Google hecht waarde aan de woorden in een URL. Hierdoor is het verstandig om waar mogelijk het belangrijkste zoekwoord in de URL te verwerken.

Welke URL is de beste optie?

In WordPress kunnen er meerdere structuren ingesteld worden. Zo kiezen veel blogs voor het plaatsen van de datum in de URL (/2019/03/27/voorbeeld-bericht/). Dit is geen goed idee. Dit maakt een URL niet alleen onnodig langer maar dateert teksten ook. Gebruikers klikken misschien minder snel op een link waar een oude datum in de URL staat terwijl de content nog heel relevant kan zijn.

URLs instellen in Wordpress

  1. Login in uw WordPress systeem
  2. Klik in het linkermenu op Instellingen
  3. Navigeer naar Permalinks
  4. Onder Algemene instellingen selecteer de optie Berichtnaam
  5. Klik onderaan op Wijzigingen opslaan

Samengevat: Zorg voor mooie, korte, URLs door de juiste permalink optie in te stellen.

✔️ Is Google Analytics geïnstalleerd?

Voor het bijhouden van website bezoekers en overige statistieken is Google Analytics nog steeds de beste optie. De informatie die gehaald kan worden uit Analytics is onmisbaar. Als u verder wilt gaan dan alleen het turven van website bezoekers zie dan onze handleiding voor het instellen en configureren van Google Analytics.

In WordPress kan de trackingcode direct in de header van de template geplaatst worden of er kan gebruikt gemaakt worden van een plugin.

Samengevat: Controleer of de Google Analytics code correct is ingesteld en aanwezig is op elke pagina.

✔️ Is de website gekoppeld aan Google Search Console?

Nog een andere onmisbare tool van Google is de Search Console (voorheen Webmaster Tools).

In Search Console kunt u verder waardevolle informatie vinden zoals op welke zoekresultaten uw website wordt getoond en welke positie u staat in Google. Informatie over links naar uw website en mobiele bruikbaarheid zijn hier ook te vinden.

Samengevat: Zorg dat uw website is toegevoegd aan Google Search Console.

✔️ Heeft de website een SSL certificaat?

HTTP is het standaard protocol van een website; zo begint een URL vaak met ‘http://’. HTTPS is een andere, beveiligde, manier om data te versturen. De extra ‘S’ staat voor Secured. Voor een moderne website is HTTPS onmisbaar.

HTTPS in webbrowser

Het maakt uw website niet alleen veiliger het helpt ook voor de zoekposities in Google.

Samengevat: Installeer een SSL certificaat voor de website.

✔️ Is Yoast SEO geïnstalleerd?

Er wordt vaak gezegd dat WordPress standaard SEO vriendelijk is. Dit is niet waar, een SEO plugin is essentieel. Er zijn meerdere "alles in 1" pakketten maar u hoeft niet ver te zoeken. De Yoast SEO plugin van Nederlandse grond is een uitstekende keuze.

De Yoast plugin biedt veel opties en mogelijkheden. Als u de plugin voor het eerst gebruikt is de configuratiehulp een handig hulpmiddel. Deze kunt u vinden onder Dashboard, klik op het tabblad Algemeen en kies voor De configuratiehulp openen.

Voor meer opties en mogelijkheden moeten de geavanceerde instellingen aangezet worden.

Geavanceerde functies aanzetten

Geavanceerde instellingen in Yoast

  1. Klik in het linkermenu op SEO en selecteer Dashboard
  2. Selecteer het tabblad Functies
  3. Zoek naar de optie Geavanceerde instellingen pagina en zet deze op Ingeschakeld
  4. Sla de wijzigingen op

Samengevat: Installeer Yoast SEO.

✔️ Is de website vrij van dubbele en lage kwaliteit content?

De gemiddelde blog wordt geschreven door slechts één persoon. Hierdoor is het archief van deze auteur identiek aan het normale blogoverzicht. Dit zorgt voor dubbele inhoud en lage kwaliteit pagina's.

Dit verminderd de kwaliteit van de pagina omdat er niet duidelijk is welke van de versies het meest relevant is. Aangezien het voor een zoekmachine weinig zin heeft om dezelfde pagina twee keer te laten zien kan het er zelfs tot leiden dat beiden pagina’s niet getoond worden.

Als u berichten op de website publiceert met zowel Categorieën als Tags zorgt dit ook voor dubbele inhoud. Het beste is om te kiezen voor slechts één manier van categoriseren van berichten of de tags op 'niet indexeren' te plaatsen.

Let op: De exacte instellingen variëren per website maar hieronder vindt u een goede configuratie voor de gemiddelde website.

Instellingen voor gemiddelde website/blog

  1. Klik in het linkermenu op SEO en selecteer Titels & Meta's
  2. Selecteer het tabblad Archieven
  3. De optie Auteursarchieven moet staan op Uitgeschakeld
  4. De optie Datum-archieven moet staan op Uitgeschakeld
  5. Selecteer het tabblad Taxonomieën
  6. De optie Tags moet staan op noindex
  7. Selecteer het tabblad Overig
  8. De optie Archief-subpagina moet staan op noindex
  9. Sla de wijzigingen op

Samengevat: Zet onnodige pagina's op niet indexeerbaar om problemen met dubbele inhoud te voorkomen.

✔️ Zijn er standaard Titles & Metas ingesteld?

In de ideale wereld heeft elke pagina en categorie op de website een uniek pagina titel en fantastische meta omschrijving. In de praktijk is dit niet vaak het geval. Stel daarom slimme standaardwaardes in.

  1. Klik in het linkermenu op SEO en selecteer Titels & Meta's
  2. Selecteer het tabblad Algemeen en controleer of titels geforceerd herschrijven staat op Ingeschakeld
  3. Onder de tabbladen Berichttypes, Taxonomieën en Archieven kan een standaard template ingesteld worden

Als u hier wijzigingen in doorvoert controleer dan altijd of de waardes juist worden vertaald en uw sitenaam niet dubbel in de titels staat.

Samengevat: Zet onnodige pagina's op niet indexeerbaar om problemen met dubbele inhoud te voorkomen.

✔️ Zijn de social media accounts gekoppeld?

Dankzij de plugin van Yoast is het heel eenvoudig om uw social media profielen te koppelen met uw website.

  1. Klik in het linkermenu op SEO en selecteer Sociaal
  2. Vul uw sociale profielen in onder tabblad Accounts

Samengevat: Koppel uw social media profielen met de website.

✔️ Is er een XML sitemap aanwezig en aangemeld bij Google?

In een XML sitemap staan alle pagina's van de website in een voor een robot makkelijk te begrijpen taal. Via Yoast wordt automatisch een sitemap gegenereerd, het is niet nodig om hiervoor een aparte plugin te installeren.

Deze sitemap moet aangemeld worden bij Google via de Search Console.

Sitemap toevoegen in Search Console

  1. Controleer of uw XML sitemap goed werkt via http://www.uwwebsite.nl/sitemap_index.xml
  2. Login op uw Google Search Console account
  3. Selecteer onder Crawlen de link Sitemaps
  4. Klik rechtsboven op de knop SITEMAP TOEVOEGEN/TESTEN
  5. De locatie van uw sitemap is sitemap_index.xml, klik vervolgens op Verzenden

U kunt deze sitemap ook aanmelden bij Bing.

Samengevat: Meld uw sitemap aan via Google Search Console

✔️ Worden de headings (h1, h2) correct gebruikt?

Bij sommige WordPress templates is deze niet correct gebouwd. Voor de opbouw van een website zijn standaard afgesproken zoals dat de grootste kop op een pagina een H1 tag moet zijn. Dit is voor SEO ook belangrijk; Google geeft meer waarde aan deze paginakop. Dit is de semantiek van de website.

  • Controleer of bij een artikel de titel een H1 tag is
  • Op een overzichtspagina moeten de links naar individuele artikelen een H2 of h3 tag zijn

Samengevat: Controleer of de koppen van de website correct worden gebruikt.

✔️ Is er rekening gehouden met de laadsnelheid?

Keer na keer, studie na studie blijkt hoe belangrijk de snelheid van een website is. Zo kan een vertraging van 1 seconden leiden tot een vermindering van 7% in conversies en 11% verlies in views.

Google PageSpeed score van 100/100
Een (zeldzaam) hoge score van 100/100.

Om de snelheid van een website te meten is er PageSpeed Insights. Dit is een tool van Google die kijkt naar de techniek achter een website en verbeterpunten aangeeft. Een andere gratis tool is de Pingdom Speed Test.

Samengevat: Controleer en verbeter de laadsnelheid van de website.

✔️ Is er een cache plugin geïnstalleerd?

Ter ondersteuning van de laadsnelheid van een website kan er een plugin geïnstalleerd worden die de kant-en-klare HTML van een pagina opslaat om aan bezoekers te laten zien. Zo hoeven PHP functies en database queries niet telkens opnieuw uitgevoerd worden. Dit heet caching.

WordPress cache

Er zijn diverse aanbieders van uitstekende caching plugins zoals W3 Total Cache en WP Super Cache. Experimenteer met de diverse opties en aanbieders om de website zo snel mogelijk te maken.

Samengevat: Installeer een caching plugin.

✔️ Is de website mobielvriendelijk?

Zoekverkeer met mobiele apparaten blijft elk jaar stijgen. Er worden meer zoekopdrachten gedaan op mobiele apparaten dan op een desktop. Veel ondernemers onderschatten mobiel echter nog steeds. Een mobielvriendelijke website is voor u een kans. Wanneer u nu een nieuwe website laat maken door ons, kunt u er zeker van zijn dat deze direct al mobiel vriendelijk is.

Mobielvriendelijk test

Een van de belangrijkste factoren van een mobiele site is de gebruiksvriendelijkheid. Gebruik Google's mobielvriendelijkheidstest om uw site te controleren.

Samengevat: Zorg voor een mobielvriendelijke website.

✔️ Werken aan links en pagina's op de website?

Pagina's die niet werken zijn voor zowel eindgebruikers als zoekmachines erg vervelend. Niet werkende links of foutmeldingen hebben dan ook negatief invloed op een pagina in de zoekresultaten.

HTTP status codes in URLs

Er zijn verschillende statuscodes die een website kan hebben waarin direct te zien is of de pagina goed werkt. De codes zijn in te delen in 5 categorieën:

  • 200+ Goed, geen problemen
  • 300+ Omleidingen
  • 400+ Aanvraagfouten
  • 500+ Serverfouten

Als een pagina is verwijderd krijgt deze bijvoorbeeld de code ‘404: niet gevonden’. Dit valt onder een aanvraagfout. Er zijn diverse opties om de statuscodes van pagina's te controleren zoals Google Search Console en de gratis tool Screaming Frog.

Verhelp alle problemen met niet werkende links (404) en serverfouten (500+). omleidingen(301) moeten ideaal ook verholpen worden.

Samengevat: Controleer de website op technische fouten zoals niet werkende links en foutmeldingen.

✔️ Is de site indexeerbaar?

Deze is belangrijk. Bij het ontwikkelen van een website wordt er vaak ingesteld dat een zoekmachine de pagina nog niet opneemt in de resultaten. Als de website klaar is voor livegang is het natuurlijk belangrijk dat zoekmachines niet geweigerd worden!

Controleer zichtbaarheid

  1. Klik in het linkermenu op Instellingen en selecteer Lezen
  2. Zoek naar de optie Zoekmachine zichtbaarheid en zet het vinkje uit als deze aan staat
  3. Sla de wijzigingen op

Controleer /robots.txt

Soms wordt er middels de /robots.txt bestand de website op niet-indexeerbaar gezet. Controleer of dit bestand indexatie niet blokkeert. Kijk naar een Disallow: / regel of controleer dit via de tester in Google Search Console.

Samengevat: Zorg dat de website indexeerbaar is voor zoekmachines.

✔️ Zijn de juiste gestructureerde gegevens aanwezig?

Een normaal zoekresultaat heeft een titel, URL en een beschrijving. Een verrijkt zoekresultaat (of rich snippet) kan allerlei vormen hebben. Zo zijn er speciale opmaken voor beoordelingen, producten (met voorraad, prijzen en specificaties), events en lokale bedrijven.

Voorbeeld gestructureerde gegevens in Google

Deze verrijkte zoekresultaten haalt Google uit de broncode van een website. Hiervoor moeten speciaal opgemaakte toegevoegd worden op de pagina. Hoewel rich snippets geen directe invloed hebben op de ranking verhoogt het vaak de doorklikratio wat wél direct invloed heeft.

Er zijn speciale gestructureerde gegevens voor restaurants, webshops, evenementen, gebruikersbeoordelingen en nog veel meer. Afhankelijk van uw type website en bedrijf zijn er diverse opties aanwezig. Kijk voor het volledige overzicht op schema.org of kijk hoe uw concurrenten hiermee omgaan met Google's rich snippet tester.

De meeste websites kunnen in ieder geval de volgende gegevens plaatsen:

  • Algemene bedrijfsinformatie (LocalBusiness)
  • Externe beoordelingen over uw website/bedrijf (AggregateRating)
  • Kruimelpad gegevens (breadcrumb)

Voorbeeld JSON-ld broncode

Vraag uw webbouwer deze op te maken in JSON-LD of installeer hiervoor een plugin.

Samengevat: Kijk welke gestructureerde gegevens er voor u beschikbaar zijn en voeg deze toe op de website.

✔️ Bonus: is de onderhoud van uw website geregeld?

Het komt helaas vaak voor: een WordPress website wordt gelanceerd en vervolgens wordt deze maanden niet geupdate. Het gebruikte thema, plugin en de WordPress installaties zelf verouderd. In de open-source community worden fouten ontdekt en opgelost. Doordat uw website een 'oude' versie draait kunnen hackers deze fouten misbruiken om in te breken.

Het resultaat is een website vol spam. Dit kan voorkomen worden door uw website up-to-date te houden. Zorg dat uw plugins en themas altijd de nieuwste versie draaien. Zet hiervoor een reminder in de agenda.

Samengevat: Zet een terugkerende reminder in uw agenda om uw website periodiek te onderhouden.


Hopelijk heeft u kunnen zeggen "Yep, dat is geregeld!" op elk punt en is uw website klaar om gelanceerd te worden. Toch nog iets gevonden? Los dit dan eerst op voordat u live gaat. Als u er niet uitkomt kunt u altijd contact opnemen met een van onze SEO specialisten.

Natuurlijk wilt u zoveel mensen laten weten dat uw nieuwe website te bewonderen is. Dit is dan ook het perfecte moment om dit te delen via uw social media kanalen, belangrijke mensen in uw industrie en via een persbericht.

Martijn
Martijn Online marketing specialist
Terug naar blogoverzicht
Bekijk onze jobs
Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar creatieve online marketeers en ervaren programmeurs.
Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Werken bij het leukste webbureau van Alkmaar?

Wij zijn op zoek naar ervaren programmeurs.Toe aan iets nieuws? Check de vacatures.

Maak een afspraak