Google Analytics is veel meer dan alleen turven hoeveel bezoekers een website heeft gehad. Conversies kunnen worden gemeten, doelgroepen kunnen worden bepaald en de waarde van verkeersbronnen kan worden uitgerekend. Om dit allemaal goed bij te houden moet er wel het nodige geconfigureerd worden.

In dit artikel leggen wij u uit hoe u Google Analytics kunt instellen naar uw wensen.

Zoekopdrachten op de website bijhouden

Als uw website een zoekfunctie heeft dan is het ook mogelijk Analytics in te stellen om zoekopdrachten bij te houden. Hiervoor hoeft u alleen de queryparameter van de zoekresultaat pagina te achterhalen. Dit klinkt ingewikkelder dan het is!

De queryparameter is het gedeelte in de URL bij de zoekresultaatpagina wat voor het = teken staat. Als uw website geen veranderde URL heeft kunnen zoekopdrachten niet op deze manier bijgehouden worden.

Zoekopdracht naar "vacatures". De queryparameter is hier "search".
- https://www.example.com/zoeken?search=vacatures

Zoekopdracht naar "vacatures". De queryparameter is hier "q".
- https://www.example.com/zoekresultaten?q=vacatures

zoekopdrachten bijhouden in Analytics

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder
  3. Bij het column Weergave klik op Instellingen weergeven
  4. Onder het kopje Instellingen voor Site Search zet de switch naar AAN.
  5. Voor de Queryparameter van de zoekresultaat pagina in zonder andere tekens.
  6. Opslaan

 

Verkeer van eigen IP-adres uitsluiten

De beste bezoeker op uw website? Waarschijnlijk zit u zelf dagelijks op uw website, diverse pagina's te bezoeken en uw statistieken te vertroebelen. Het is eenvoudig om al het verkeer van uw eigen IP-adres uit te sluiten in Google Analytics.

IP-adres achterhalen Het IP-adres is een uniek nummer toegekend aan uw internetverbinding. Vergelijkbaar met telefoonnummer voor uw computer. Er zijn diverse websites waar u snel kunt zien wat uw IP-adres is zoals WhatsMyIP.org.

eigen ip adres uitsluiten

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder
  3. Bij het column Weergave klik op Filters
  4. Klik op + FILTER TOEVOEGEN
  5. Geef de filter een naam zoals Uitsluiten IP-adres kantoor
  6. Voor het Filtertype selecteer Aangepast
  7. Laat de selectie staan op Uitsluiten en selecteer voor het Filterveld de optie IP-adres.
  8. Vul bij het Filterpatroon uw IP-adres in. Plaats voor elke punt (.) een backslash (). Bijvoorbeeld 192\.168\.0\.1

 

Alerts instellen voor belangrijke gebeurtenissen

Het is mogelijk om email meldingen in te stellen bij belangrijke gebeurtenissen op uw website. Zoals wanneer uw website heel veel verkeer ontvangt of er geen conversies worden bijgehouden.

Melding als website offline is

Het is mogelijk om een melding in te stellen als er in Google Analytics geen data wordt verzameld. Dit kan betekenen dat er iets mis is met uw trackingscode of dat uw website offline is.

alert website offline

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Weergave klik op Aangepaste melding.
  4. Geef uw melding een naam zoals Geen bezoekers op website.
  5. Laat de Periode staan op Dag.
  6. Vink het checkbox Stuur mij een e-mail aan.
  7. Laat de Meldingsvoorwaarden staan op Alle verkeer, Sessies, Is kleiner dan en kies een Waarde van 1.
  8. Druk op Melding opslaan

 

Melding bij hoge bezoekersaantallen

Krijgt u website ineens aanzienlijk meer verkeer? Het kan handig zijn om hierover een melding te ontvangen. Dit kan namelijk van alles zijn. Een nieuwsbrief die verstuurd is, een grote website die over uw praat of misschien bent u wel trending op Twitter.

melding piek in bezoekers

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Weergave klik op Aangepaste melding.
  4. Geef uw melding een naam zoals Piek in bezoekers.
  5. Laat de Periode staan op Dag.
  6. Vink het checkbox Stuur mij een e-mail aan.
  7. Dit is van toepassing op Alle verkeer.
  8. Waarschuw mij wanneer Sessies.
  9. Voorwaarde % neemt toe met meer dan
  10. Zet de Waarde ergens tussen 20 en 50 %. Het aanbevolen percentage is afhankelijk van uw bezoekersaantallen.
  11. In vergelijking met Dezelfde dag in de vorige week.
  12. Druk op Melding opslaan.

 

Melding bij veel 404 errors

Een 404 melding is de foutmelding die een website geeft als de pagina niet gevonden is. Als u de pagina titel weet van uw 404 pagina kunt u een melding instellen voor exceptioneel veel 404 meldingen.

melding analytics 404 errors

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Weergave klik op Aangepaste melding.
  4. Geef uw melding een naam zoals 404 meldingen.
  5. Laat de Periode staan op Dag.
  6. Vink het checkbox Stuur mij een e-mail aan.
  7. Dit is van toepassing op Paginatitel
  8. Voorwaarde komt exact overeen met
  9. Vul als waarde uw pagina titel in, bijvoorbeeld 404 - Pagina niet gevonden.
  10. Waarschuw mij wanneer Paginaweergaven.
  11. Voorwaarde Is groter dan.
  12. Waarde 50.

 

Melding bij hoge Adwords kosten

Adverteert u met Google Adwords? Dan wilt u waarschijnlijk weten als u (onverwachts) meer uitgeeft aan uw advertentie. Hiervoor is ook een melding in te schakelen.

analytics melding adwords kosten

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Weergave klik op Aangepaste melding.
  4. Geef uw melding een naam zoals Piek in Adwords kosten.
  5. Laat de Periode staan op Dag.
  6. Vink het checkbox Stuur mij een e-mail aan.
  7. Dit is van toepassing op Alle verkeer.
  8. Waarschuw mij wanneer Kosten.
  9. Voorwaarde % neemt toe met meer dan
  10. Zet de Waarde op 50 %.
  11. In vergelijking met Dezelfde dag in de vorige week.
  12. Druk op Melding opslaan.

 

Google Analytics privacyvriendelijk maken

Om Google Analytics te gebruiken zonder ‘cookiemelding’ op de website zijn er aantal eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens waaraan voldaan moet worden. Zo moet er een speciale overeenkomst worden gesloten met Google, IP-adressen worden geanonimiseerd en bezoekers moeten geadviseerd worden in de privacy statement.

Stap 1: Overeenkomst gegevensverwerking

Google heeft een aparte overeenkomst opgesteld voor bedrijven gevestigd in de EU. Deze overeenkomst gaat over het verwerken van persoonsgegevens en dat Google enkel optreed als verwerker.

Om hiermee akkoord te gaan moet u de volgende stappen doorlopen.

bewerkersovereenkomst google analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Account klik op Accountinstellingen.
  4. Onderaan staat de knop Aanpassing bekijken.
  5. Na het lezen van de verklaring kunt u klikken op Akkoord

 

Stap 2: Gegevens NIET delen met Google

Standaard staan er een aantal opties aangevinkt waarmee u Google toestemming geeft om uw analytic gegevens in te zien. Als u deze opties aanlaat moet u (namens Google) toestemming vragen aan uw bezoekers voor het verwerken van deze persoongegevens. Dat wilt u niet.

analytics alle vinkjes uit

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Account klik op Accountinstellingen.
  4. Onder Instellingen voor gegevens delen moet u alle opties uitvinken.

 

Stap 3: Anoniem IP-adressen laten verwerken

Google heeft een optie om IP-adressen anoniemer te verwerken. In plaats van dat ze het volledige IP-adres gebruiken worden de laatste cijfers weggelaten.

Zelf kunt u, tevens uit privacy overwegingen, geen IP-adressen inzien in Google Analytics. Met deze toevoeging verandert er voor u weinig alleen dat de geografische statistieken (waar uw bezoekers zich bevinden) minder accuraat zijn.

Voor het anoniemer verwerken van IP-adressen moet de trackingscode aangepast worden (vraag dit aan uw webbouwer). Een extra instelling moet namelijk in de code geplaatst worden.

Analytics anoniem ip adres code

ga('set', 'anonymizeIp', true);

Stap 4: Gebruikers informeren

Als laatst moet u enkel nog uw bezoekers informeren van uw gebruik van Google Analytics. Dit kan op een privacy pagina of een speciale cookies pagina. Hierin kunt u ook vermelden dat u anoniem IP-adressen verzamelt, geen onnodige gegevens deelt met Google en dat u een bewerkersovereenkomst heeft gesloten.

Google Analytics conversies & doelen

Meten is weten. Met doelen kunt u exact bijhouden hoeveel mensen een contactformulier hebben ingevuld of een offerte hebben aangevraagd. Vervolgens als u weet wat de huidige conversie is kan dit verbeterd worden.

Bijhouden wanneer een contactformulier wordt ingevuld

Het meest gebruikte doel is het bijhouden van formulieren. Dit kan een contactformulier zijn maar ook offerte aanvraag of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

U hoeft enkel de URL te weten van de bedankpagina. Als u het contactformulier invult wordt u doorgestuurd naar een nieuwe pagina (de bedankpagina). Als de URL niet veranderd na het versturen van uw formulier kunt u niet met deze methode een doel instellen.

analytics doel instellen

Instellen in Google Analytics

  1. Log-in op Google Analytics.
  2. Klik linksonder op Beheerder.
  3. Bij het column Weergave klik op Doelen.
  4. Klik op de knop + NIEUW DOEL.
  5. Voor het Template selecteer Aangepast.
  6. Geef uw doel een naam zoals Contactformulier ingevuld.
  7. Voor het type selecteer Bestemming.
  8. Als Bestemming selecteer u Gelijk aan en vult u de bedankpagina URL zoals /contactformulier/verzonden.
  9. Klik op Opslaan.

 


Heeft u hulp nodig met het installeren of configureren van uw Google Analytics account? Webvalue is een professioneel online marketing bureau. Wij adviseren en helpen u hier graag mee.

Meldingen kunnen ingesteld worden voor tal van signalen maar pas op dat u niet te veel meldingen instelt. Anders zit u snel in een situatie waarin u overspoelt wordt door irrelevante alerts waar u niet (direct) iets mee kan doen.

Wilt u een nieuw project starten of een vrijblijvend oriƫnterend gesprek?
Uw gegevens
Contact info
vraag of opmerking
Velden met een * zijn verplicht