Wat is een meta description en hoe schrijf je er een? Waarom zijn ze zo belangrijk voor SEO? Lees verder en leer alles over deze meta tag en bekijk de voorbeelden van goede en slechte meta descriptions.

De meta description is een code die op een website staat die samenvat waar de website over gaat. Deze tekst wordt vervolgens getoond in de Google zoekresultaten maar andere websites gebruiken het ook. Zo wordt dit deze samenvatting getoond als uw website wordt gedeeld op Facebook of Twitter.

meta description 

Meta descriptions worden vaak overgeslagen; ze worden snel ingevuld tijdens het aanmaken van een pagina en vervolgens wordt er niet meer naar gekeken. Echter is dit een onwijs krachtige maar simpelere manier om uw pagina beter te maken.

Ondanks dat de meta description erg belangrijk is voor SEO is het niet direct een ranking factor. De descriptions moeten dus ook zeker niet geschreven worden voor zoekmachines maar voor de eindgebruiker. Mensen klikken namelijk sneller op uw website als deze een goede, omschrijvende, meta description heeft en dat is wél direct een ranking factor.

Wat is een goede meta description?

Goede pagina omschrijvingen zorgen voor meer kliks naar uw website. Maar wat maakt een goede meta tag?

  1. Meta descriptions moeten de pagina goed omschrijven en uniek zijn.
    Het doel van een meta description is dat deze de pagina samenvat in een korte, duidelijke, manier. Zie het als de inleiding van een boek. U moet hiermee een zoeker overtuigen dat uw website bevat wat ze zoeken.

    Verder is het erg belangrijk dat de omschrijving uniek is. Dubbele beschrijvingen zijn (ook voor Google) een indicatie dat de omschrijving niet optimaal voor de gebruiker is.
  2. De description moet tussen de 150-60 karakters lang zijn.
    Hoewel de meta description elke lengte kan zijn is een omschrijving van ongeveer 150-160 karakters (inclusief spaties) optimaal. Zo wordt de omschrijving niet afgekapt in de Google zoekresultaten. Er zijn hierop wel uitzonderingen met omschrijvingen van 250+ karakters.
  3. Verwerk het zoekwoord van de pagina in de omschrijving.
    De omschrijving moet op een natuurlijke (niet spammerige) manier de zoekwoorden van een pagina bevatten. Deze wordt dan namelijk dikgedrukt getoond in de Google zoekresultaten waardoor uw website extra opvalt.
  4. Voeg een duidelijke Call To Action toe.
    De meta description heeft dezelfde functie als een advertentietekst. Het is dan ook verstandig om een duidelijke Call To Action (CTA) toe te voegen. Vertel de gebruiker wat u wilt, dit verhoogt namelijk het aantal kliks. Termen als “Lees snel!” of “Vraag een offerte aan!” verhogen de doorklikratio.

Voorbeelden van goede meta descriptions

Kritisch kijken naar andere meta omschrijvingen is een goede manier om te leren. Dit zijn een aantal voorbeelden van goede meta teksten.

meta desc als advertentie geschreven

Deze meta omschrijving van de Rabobank is een goed voorbeeld van een overtuigende/advertentie tekst. De voordelen van een zakelijke rekening bij de bank worden goed uitgelegd.

meta desc goede lengte voorbeeld

De omschrijving van deze documentatie heeft een goede lengte van 155 karakters en past mooi op twee regels tekst.

meta desc voorbeeld call to action

Deze omschrijving heft een duidelijke call to action: ‘Vraag een offerte aan of ga naar een verkooppunt in de buurt’.

meta desc voorbeeld met emoji en symbolen

Deze omschrijving haalt alle truckjes uit de kast en gebruikt emoji, speciale karakters en unicode symbolen om op te vallen in de concurrerende zoekresultaten.

meta desc met 2x zoekwoorden

Bij deze omschrijving is twee keer het zoekwoord “samsung wasmachine” opgenomen in een natuurlijke manier. Hierdoor zijn er veel zoekwoorden dikgedrukt waardoor de tekst extra opvalt.

Geavanceerde tips voor krachtige meta descriptions

Uw meta omschrijvingen naar een volgende stap brengen? Experimenteer!

  1. Test verschillende meta descriptions als Adwords advertenties.
    Heeft u een meta omschrijving waarvan u niet zeker weet of deze beter converteert? Een makkelijke manier om variaties van een tekst te testen is met Google Adwords.

    Hier kunt u twee verschillende advertenties aanmaken en alleen de tekst anders maken. Na al een korte tijd adverteren ziet u hier welke van de twee advertenties het beste heeft gepresenteerd. Dit zelfde kunt u ook proberen met Facebook advertenties.
  2. Laat uw description extra opvallend door HOOFDLETTERS te gebruiken.
    Bij Adwords kunnen advertenties afgekeurd worden door onnodig gebruik van hoofdletters maar dergelijke beperkingen zijn er voor meta descriptions niet. Als u dit spaarzaam gebruikt kan dit een uitstekende manier zijn om uw pagina extra op te laten vallen.
  3. Overweeg speciale karakters, interpunctie en emojis te gebruiken.
    Het kan snel ‘te veel’ worden en Google kan besluiten om uw description niet te tonen maar er zijn veel websites die Emoji, speciale karakters en interpunctie gebruiken om hun zoekresultaat extra op te laten vallen.

    meta description met emoji

    Naast emojis zijn er ook symbolen, sterretjes, uitroeptekens om uw tekst te laten opvallen.
  4. Experimenteer met het vermelden van uw telefoonnummer.
    Bent u een lokaal bedrijf of zijn telefoongesprekken belangrijk voor uw bedrijf? U kunt ervoor kiezen om direct uw telefoonnummer in de zoekresultaten te plaatsen.
  5. Kijk wat uw concurrenten doen en zorg dat u opvalt.
    Zoek eens in Google naar uw zoekresultaat en vergelijk de meta description met die van u. Vertelt iedereen het zelfde saaie verhaaltje? Zorg dan dat u niet doet en maak een unieke meta description.

 

Klaar om uw meta descriptions naar de volgende stap te brengen? Begin met uw belangrijkste pagina’s (homepagina, categorieën) en kijk kritisch naar verbeterpunten. Vervolgens kunt u Google Search Console onder ‘HTML Verbeteringen’ zien welke omschrijvingen dubbel of te lang- en kort zijn. Succes!

Wilt u een nieuw project starten of een vrijblijvend oriƫnterend gesprek?
Uw gegevens
Contact info
vraag of opmerking
Velden met een * zijn verplicht