Wanneer er belangrijke beslissingen gemaakt worden in een bedrijf op basis van Google Analytics data is het belangrijk om zuivere data te hebben. Bij veel grote websites gaat dit nog fout. Er staat (te) veel informatie in Google Analytics en de rapporten worden niet vaak genoeg geanalyseerd om problemen tijdig te zien.

Zo is een veelvoorkomend probleem bij webshops dat verkeer van betaalproviders (zoals de bank) wordt toegewezen als verwijzingsverkeer. Dit kan voor compleet verkeerde metingen zorgen.

Wanneer betaalproviders niet specifiek worden uitgesloten worden conversies onjuist toegewezen. Als in het rapport Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen een bron staat zoals "ideal.ing.nl" betekend dit dat dit verkeer (en de conversie) niet is toegeschreven aan de oorspronkelijke bron. Waar de bestelling vandaan kwam is onbekend.

Zonde. Want als u wilt evalueren hoe succesvol een Facebook campagne was moet u wel weten hoeveel bestellingen dit heeft opgeleverd.

Hoe worden conversie gemeten?

Om de oorzaak van het probleem te achterhalen is het nodig om te weten hoe deze conversies gemeten worden.

Voor het betalen wordt de gebruiker doorgestuurd naar een betaalomgeving op een andere website. Dit kan zijn de bank (met een iDEAL betaling) of bijvoorbeeld PayPal. Na het afronden van de betaling wordt de gebruiker teruggestuurd naar de bedankpagina. Deze pagina is alleen te bereiken voor gebruikers die net betaald hebben. Iedereen die deze pagina bezoekt kan dus gemeten worden als een 'bestelling'.

Het gaat fout doordat de gebruiker wordt gestuurd naar een externe website. Wanneer de gebruiker weer teruggestuurd wordt behandeld Google Analytics dit als een nieuwe bezoeker. Vervolgens wordt de conversie toegekend aan de laatste verwijzing en dat is dan "betalen.rabobank.nl" in plaats van Paid Search.

Hoe is het op te lossen?

Het is nodig om aan Google Analytics te vertellen dat verkeer van bepaalde domeinnamen niet meegeteld wordt als verwijzingsverkeer. Nadat dit is ingesteld wordt er geen nieuwe sessie gestart als er al een actief is.

Simpelweg gezegd: de conversie worden dan toegeschreven aan het oorspronkelijke verkeersbron.

Domeinnamen om uit te sluiten

Doordat het verwijzingsverkeer afhankelijk is van de betaalprovider (PSP) is het nodig om zelf een lijst samen te stellen. In Google Analytics kan gekeken worden in Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen voor een overzicht.

Hieronder enkele veelvoorkomende betaalpagina's.

Lijst Nederlandse banken / Standaard verwijzingen

abnamro.nl
asnbank.nl
betalen.rabobank.nl
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
snsbank.nl

Populaire betaalproviders

mollie.com
pay.mollie.nl
paypal.com
pay.multisafepay.com
secure.curopayments.net
pay.nl
payment-web.sips-atos.com

Domeinnaam uitsluiten

  1. Log-in op Google Analytics
  2. Klik linksonder op Beheerder
  3. In het tweede kolom Property klik op de optie Trackinginfo
  4. Selecteer hier Lijst met verwijzingsuitsluitingen
  5. Klik op de knop + VERWIJZINGSUITSLUITING TOEVOEGEN
  6. Vul het domeinnaam in zoals ideal.ing.nl en klik op Maken

 

Herhaal stap 5-6 voor elk domeinnaam.

Wanneer nu binnen 30 minuten de betaling wordt afgerond blijft de conversie toegekend aan het oorspronkelijke medium. Buiten deze tijd wordt er een nieuwe sessie toegekend en wordt nu de conversie weggeschreven onder "Direct".

Veelvoorkomende problemen

Worden er nog steeds conversie toegeschreven aan bronnen die u heeft uitgesloten? Dit kan een aantal oorzaken hebben:

  • De uitsluiting werkt niet met terugwerkende kracht, alleen nieuwe conversies worden correct toegeschreven.
  • De uitsluiting werkt alleen voor nieuw verkeer. Wanneer cookies al gezet zijn kan Analytics de conversies verkeerd blijven toewijzen. Dit kan tot 6 maanden duren.
  • De verwijzingen moeten per property ingesteld worden. Als uw account onderverdeeld is in meerdere properties moet dit voor elk property ingesteld worden.
  • Deze uitsluiting werkt niet voor de oude trackingcode ga.js. De functie is alleen beschikbaar voor de nieuwere analytics.js en gtag.js.
Wilt u een nieuw project starten of een vrijblijvend oriƫnterend gesprek?
Uw gegevens
Contact info
vraag of opmerking
Velden met een * zijn verplicht