SEO is een afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit Zoekmachine Optimalisatie maar omdat dit nog steeds een mondvol is spreken we eigenlijk altijd over SEO.

SEO zijn activiteiten die gedaan worden om de positie in zoekmachines te verhogen. Als een website namelijk hoger staat in Google ontvangt deze méér bezoekers welke weer resulteren in meer leads en verkopen.

Hoe werkt SEO?

Google wil niet dat mensen de zoekresultaten manipuleren en misbruiken om beter gevonden te worden en verklapt daarom niet hoe ze de posities van websites exact bepalen. Wel is bekend dat Google minimaal 200 factoren gebruikt en door vele tests en analyses is er toch veel bekend over wat wél en niét effect heeft.

Zo worden website die langzaam laden afgestraft en worden sites met het belangrijkste zoekwoord in de pagina titel vaak beter gevonden. Toch blijft SEO altijd erg abstract met veel veranderde 'regels' en beste praktijken. Het is dan ook makkelijk om te verdwalen in de eindeloze informatie die online beschikbaar is en heel diep te gaan in de materie.

Om die reden wordt SEO vaak geschetst als zeer technisch of ingewikkeld maar als we een stap terug nemen en kijken naar de grotere lijnen is zoekmachine optimalisatie niet zo ingewikkeld als het eerst lijkt. SEO expert Barry Adams heeft een framework opgezet om zoekmachine optimalisatie in te delen in drie aspecten ofwel de drie pilaren van SEO.

Pilaar #1: Technologie

Het fundament van een zoekmachinevriendelijke website is de techniek. De positie van een website wordt bepaald door algoritmes, kunstmatige intelligentie en robots. Menselijk oordeel komt weinig te pas. Hierdoor is het van belang dat de zoekrobots van Google de website "begrijpen". We willen het de robots zo simpel mogelijk maken om de content op een website te verwerken.

Onder technologie vallen zaken als URL structuur, canonical tags, server configuratie en HTTP status codes.

Pilaar #2: Relevantie

Om de vraag "Waar gaat deze pagina over?" te beantwoorden kijkt een zoekmachine als Google naar zaken als de pagina titels, meta descriptions en de teksten op een pagina. Samen met het eerste pilaar wordt dit vaak gebundeld als "on-page SEO". Dat zijn zaken die op de website zelf uitgevoerd worden.

Waar vroeger het voldoende was om strategisch woorden op in de pagina koppen te plaatsen wordt er tegenwoordig gekeken naar synoniemen en de algehele kwaliteit van teksten.

Een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie is het zoekgedrag van de eindgebruikers. Welke woorden typen ze in om iets te vinden, welke vragen hebben ze en hoe kan een website hierop inspelen. Een dergelijk zoekwoordenonderzoek kan veel kansen en mogelijkheden voor een website tonen.

Pilaar #3: Autoriteit

Om de resultaten in de zoekmachine te rangschikken is de autoriteit van een website een erg belangrijk factor. Maar hoe weet een algoritme dat wat het NRC zegt over fipronil in eieren meer waarde heeft dan een persoonlijke blog van boer Harm? Dit wordt gedaan door te kijken naar de links die andere websites plaatsen naar de website.

Hoe meer andere kwaliteitswebsites linken naar een website hoe meer autoriteit deze website zelf krijgt.

Meer leren over SEO?

Meer leren over SEO of wilt u direct aan de slag? U kunt uw huidige meta descriptions verbeteren of de SEO tips van Ruben Bunskoeke lezen.

Wilt u een nieuw project starten of een vrijblijvend oriƫnterend gesprek?
Uw gegevens
Contact info
vraag of opmerking
Velden met een * zijn verplicht